Ajankohtaista

Johtaminen ratkaisee!
Suomalaiset ovat keskimäärin tyytyväisimpiä työilmapiiriin sekä omaan työhön ja sen sisältöön, kun tarkastellaan henkilöstökokemuksen eri osa-alueiden kokonaistyytyväisyyksiä. Samalla johtamisen merkitys korostuu edelleen. Tämä ilmenee Taloustutkimuksen tammikuussa 2025 päivitetystä henkilöstökokemustietopankista.

Paranna yrityksesi työnantajamielikuvaa!
Hyvä työnantajamielikuva houkuttelee parhaita osaajia ja parantaa työntekijöiden sitoutumista ja tyytyväisyyttä. Työnantajamielikuvatutkimus on keskeinen työkalu, joka auttaa organisaatioita ymmärtämään, miten ne nähdään työnantajina. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miten nykyiset ja potentiaaliset työntekijät kokevat organisaatiosi.

Mitkä juomat trendaavat seuraavaksi?
Terveellisyys on juomissa vahva trendi, mikä näkyy muun muassa vesien ja alkoholittomien juomien sekä erilaisten terveysvaikutusten suosiona juomissa. Tämä oli nähtävissä myös Taloustutkimuksen vuonna 2023 toteuttamassa Juomat -tutkimuksessa; esimerkiksi alkoholittoman oluen ja maustamattoman kivennäisveden käyttöä oli lisätty eniten.

150 merkittävän yrityksen yrityskuvat selvitetty
Martela sai Taloustutkimuksen vuoden 2024 Työelämän päättäjät (TEP) -tutkimuksessa parhaan yleisarvosanan. Kymmenen parhaan joukkoon pääsi tänä vuonna toimialalta toimistokalusteet myös Isku, ja näiden kahden yleisarvosanat olivatkin hyvin samalla tasolla.

Miksi B2B-yrityskuvalla on merkitystä?
Hyvä yrityskuva ei ole vain etu, vaan monessa tapauksessa välttämättömyys B2B-sektorilla. Se vaikuttaa kaikkiin liiketoiminnan osa-alueisiin – asiakashankinnasta työnantajamielikuvaan ja sidosryhmien suhteisiin.

Maahanmuuttajat mukaan mielipidetutkimuksiin
Maahanmuuttajat ovat käytännössä ainoa kasvava väestöryhmä Suomessa. Tällä hetkellä maahanmuuttajia väestöstä on 11 %.

Kiitos vuodesta 2024 asiakkaamme, yhteistyökumppanimme ja vastaajamme!
Tänäkin vuonna tuotimme paljon uutta mielenkiintoista tutkimustietoa suomalaisten ja kansainvälisten yritysten ja organisaatioiden käyttöön. Luotettavan tiedon tarve ei ole vähentynyt, päinvastoin.

Suosituimmat pikaruoka- ja kahvilaketjut
Marraskuussa valmistuneen Pikaruoka- ja kahvilaketjut -tutkimuksemme mukaan 41 % suomalaisista asioi hampurilaisravintoloissa vähintään kerran kuukaudessa, vastaavasti 37 % käy pizzaravintoloissa kuukausittain. Molemmissa on kuitenkin hieman laskua verrattuna viime vuoteen, mikä johtunee monien kotitalouksien taloudellisen tilanteen heikentymisestä.