Ajankohtaista
Uusi analyysimenetelmä paljastaa tekijät brändien suosion takana
Taloustutkimus tarjoaa uuden monipuolisen työkalun (SEM, Structural Equation Modeling) syy-seuraussuhteiden ymmärtämiseen kuluttajakäyttäytymisessä, ja sen avulla saadut tulokset voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa, tuotteiden kehittämisessä ja pitkäaikaisten asiakassuhteiden luomisessa.
Tiedätkö brändisi vahvuudet ja kehittämiskohteet?
Entä onko sinulla tarvetta tuntea olemassa olevia asiakkaita syvemmin? Taloustutkimuksen Brändi- ja kohderyhmätutkimus -konseptin avulla saat selkeät mittarit brändin tilan seuraamiseen etukäteen määritellyssä kuluttajakohderyhmässä sekä Brand funnel- ja Brändivire-näkymät omassa kilpailijakentässäsi toiminnan kehittämistäsi varten. Kohderyhmäanalyysin avulla opit tuntemaan olemassa olevat tai potentiaaliset kuluttaja-asiakkaat tarkemmalla ja syvemmällä tasolla.
Edullisuus on ohjannut ruokavalintojamme – mitkä tuotteet myyvät, kun ostovoima vahvistuu?
Media osana kuluttajan identiteettiä
Kuluttajien arvot ja mediankäyttö ovat usein vahvasti yhteydessä toisiinsa, koska arvot ohjaavat kulutuskäyttäytymistä ja mediankäyttötottumuksia. Myös eri brändien arvostajien mediankäytössä on suuria eroja. Etenkin kun yhtälöön otetaan mukaan tarkastelu sukupolvien välisistä eroista – miten X-sukupolven ja vaikkapa Z-sukupolven brändiäsi arvostavat kuluttajat eroavat mediankäytöltään?
Kuluttajien arvojen ja brändien arvostuksen yhteys
Nykymaailmassa, jossa informaatio liikkuu nopeammin kuin koskaan aiemmin ja kuluttajilla on yhä enemmän valinnan mahdollisuuksia, brändien on yhä tärkeämpää ymmärtää ja kohdata kohderyhmänsä arvomaailmaa. Kun kuluttajat valitsevat tuotteita ja palveluita, he tekevät sen usein sillä perusteella, kuinka hyvin brändi resonoi heidän arvojensa kanssa. Jos brändin arvot koetaan rehellisiksi ja aidoiksi, ja nämä asiat näkyvät brändin toiminnassa, kuluttajat luottavat brändiin enemmän. Brändit, jotka onnistuvat viestimään arvojaan selkeästi ja johdonmukaisesti sekä vastaamaan kuluttajien arvoihin, voivat vahvistaa asemaansa markkinoilla ja luoda pitkäaikaisia suhteita kuluttajiin.
Mistä brändin houkuttelevuus syntyy?
Brändin houkuttelevuuden mittaaminen asteikolla 0–10 on tehokas tapa arvioida kuluttajien sitoutuneisuutta ja uskollisuutta. Tämän mittarin avulla voidaan hahmottaa paitsi nykyisten asiakkaiden asenteet, myös tunnistaa potentiaaliset uudet kuluttajat – eli ne, jotka ovat kiinnostuneita, mutta tarvitsevat vielä lisävahvistusta ennen sitoutumista.
Pienempi karkkipussi kalliimpaan hintaan
Suomalaiset ovat huomanneet ikävän ilmiön ruokaostoksia tehdessään: tutun tuotteen koko tai määrä on pienentynyt, mutta tuotteen hinta on pysynyt samana tai jopa noussut. Suomi Syö 2024 -tutkimuksen perusteella tämä elintarvikkeiden shrinkflaatio on yllättävän laaja ilmiö; lähes 60 % suomalaisista on huomannut muutoksen.