Johda tuoteryhmää kuluttajaymmärryksellä
Tuotekategoriatutkimus on markkinoijalle keskeinen työkalu, koska se auttaa ymmärtämään markkinan rakennetta, kilpailutilannetta ja kuluttajakäyttäytymistä. Sen avulla voidaan tunnistaa kasvumahdollisuuksia, segmentoida asiakkaita tehokkaammin ja kehittää erottuvia markkinointistrategioita. Lisäksi se tukee tuoteportfolion hallintaa ja hinnoittelua sekä auttaa ennakoimaan trendejä ja asiakastarpeiden muutoksia, mikä parantaa päätöksenteon tarkkuutta ja liiketoiminnan kannattavuutta.
Kategoriatutkimuksemme on prosessi, joka pyrkii tuottamaan syvällistä ymmärrystä markkinoista ja kuluttajien käyttäytymisestä. Autamme brändin omistajia ymmärtämään paremmin sekä omia vahvuuksia että kehittämisen kohteita. Lisäksi tuotamme arvokasta tietoa markkinaosuuden vaihteluiden syistä eri alueilla. Tutkimuksemme avulla voidaan myös kehittää tuoteportfoliota ja suunnitella jakelukanavastrategiaa, sillä syvällinen ymmärrys kuluttajien tarpeista ja käyttäytymisestä auttaa luomaan houkuttelevan ja kilpailukykyisen tuotevalikoiman. Postinumerotason datan analysointi puolestaan mahdollistaa jakelukanavien valikoimien optimoinnin ja kohdennetun markkinoinnin.
Ensimmäinen vaihe tutkimuksessa toteutetaan kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin, ja tavoitteena on saavuttaa perusymmärrys kategoriasta, mukaan lukien käytön useus, motiivit ja esteet, käyttötilanteet sekä valintaperusteet. Tämä vaihe antaa syvällisen kuvan oman brändin asemasta suhteessa kilpailijoihin paljastaen syvimmät olemukset, mielikuvat ja määrittävät ominaisuudet. Tämän vaiheen loppuun mennessä saadaan kokonaisvaltainen ymmärrys kategoriasta ja kuluttajalähtöiset ryhmittelyt tuotteiden preferenssien ja valintaperusteiden kautta.
Seuraava vaihe toteutetaan kvantitatiivisena tutkimuksena ja tavoitteena on tuottaa kattava ymmärrys siitä, mitkä tekijät vaikuttavat kategorian tuotteiden ja brändien valintaan, ostamiseen ja käyttöön. Lisäksi tutkitaan kuluttajien motiiveja, muodostetaan motiivipohjaisia segmenttejä ja selvitetään brändin vetovoimaan vaikuttavia asioita. Tämä tutkimusvaihe selvittää myös, miten eri tuotemerkit ja tuotteet vastaavat kuluttajien toiveisiin.
Kolmannessa vaiheessa hyödynnetään Suomi kohderyhmiksi --palveluamme, jossa analysoidaan postinumerotason dataa. Tätä varten yhdistetään asiakkaan omaa markkinadataa tutkimuksen tuottaman kuluttajaymmärryksen kanssa. Tavoitteena on ymmärtää, miten brändin markkinaosuuden kannalta vahvojen ja toisaalta heikompien alueiden kuluttajat eroavat toisistaan brändin menestyksen kannalta kriittisissä tekijöissä ja mitkä kuluttajia kuvaavat tekijät selittävät vahvimmin markkinaosuuden vaihtelua.
Kategoriatutkimus on siis monivaiheinen prosessi, joka tarjoaa arvokkaita oivalluksia ja työkaluja brändin kehittämiseen ja markkina-aseman vahvistamiseen. Se auttaa tunnistamaan vahvuudet ja kehityskohteet sekä ymmärtämään kuluttajakäyttäytymistä syvällisesti. Matka kvalitatiivisesta syväymmärryksestä kvantitatiiviseen kattavuuteen sekä tutkimustiedon liittäminen omaan myyntidataan on jokaisen brändin menestyksen kannalta oleellista. Toki tutkimuksen voi toteuttaa myös suppeammassa muodossa yksi- tai kaksivaiheisena jos siihen on tarvetta.
Lisätietoja antaa mielellään:
Marko Perälahti
Senior Client Director
p. 010 7585 1290
marko.peralahti@taloustutkimus.fi