Uutiset 09.12.2024
Jaa:

Lukijatutkimuksista tietoa median ja viestinnän kehittämiseksi

Ihmisten ajankäytöstä kilpaillaan enemmän kuin koskaan – myös mediankäyttö on entistä pirstaloituneempaa. Lehdille asetettujen tavoitteiden kääntäminen laadukkaaksi ja kiinnostavaksi sisällöksi on lehden tekijöille jatkuva haaste. Siksi niiden sisältöä on kehitettävä jatkuvasti vastaamaan paremmin kohderyhmien tarpeita ja odotuksia, jotta ne olisivat lukijoille entistäkin merkityksellisimpiä.

Taloustutkimuksella ja sen kvalitatiiviseen tutkimukseen erikoistuneella tytäryhtiöllä Inspiransilla on useiden vuosien kokemus lukijatutkimuksista. Autamme luotaamaan syvällisesti mediaanne ja tarjoamme toimitukselle työkaluja lukijakunnan tuntemiseen ja sitä kautta vaikuttavaan kehitystyöhön. Lukijatutkimuksemme tarjoavat laajan katsauksen siihen, miten lehteä luetaan ja millaiseksi lukijat kokevat lehden ja mitä he arvostavat sekä millaiset sisällöt ja teemat puhuttelevat heitä parhaiten. Vertailuja varten käytössämme on laaja yli 100 eri lehden lukijatutkimustietopankki yli 10 vuoden ajalta.

Lehdelle asetetut tavoitteet ja tutkittavat asiakokonaisuudet käydään aina lehden edustajien kanssa läpi ja sisältö räätälöidään tiedontarpeen mukaan. Tulosten ammattitaitoinen analysointi ja tulkinta varmistaa niiden hyödynnettävyyden lehden kehittämisessä, palveluiden ja tuotteiden markkinoinnissa, viestinnässä, ammatillisen identiteetin vahvistamisessa sekä lukijapalautteen saamisessa. Helppotulkintaisessa raportissa tulokset esitetään selkeän ja havainnollisen tilastografiikan avulla – kvalitatiivisen tutkimuksen raportissa puolestaan paneudutaan ymmärtävään tietoon ja asiat tuodaan esille kohderyhmän itsensä sanoittamina. Lisäksi raportit sisältävät tiiviin tekstiyhteenvedon sekä johtopäätökset.

Tärkeät lukijaryhmät esille

Autamme tunnistamaan sisällönkehityksen, lukutottumusten ja ilmoitusmyynnin kannalta tärkeimmät lukijaryhmät. Tunnistaminen tehdään analysoimalla merkittävimpiä tekijöitä, jotka erottavat lukijat toisistaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi asenteet, arvot, kiinnostuksen kohteet, elämäntyyli ja harrastukset.

Kun tärkeimmät lukijaryhmät on tunnistettu, ne profiloidaan tarkasti demografisten tietojen avulla. Lisäksi hyödynnetään muita profilointiin sopivia tietoja, kuten lukutottumuksia printti- ja digisisällössä. Tarkka tieto lukijaryhmien piirteistä ja suhteellisesta koosta on korvaamatonta lehden sisällön ja kanavavalintojen suunnittelussa.

Lukijatutkimuksella saat selville:
  1. Tarpeet ja odotukset lehteä/mediaa kohtaan ja miten ne täytetään
  2. Mitä odotuksia kohderyhmällä on lehteä/mediaa kohtaan, mitä tarpeita sen odotetaan tyydyttävän?
  3. Miten lehti/media kykenee vastaamaan näihin tarpeisiin ja odotuksiin ja mistä syystä?
  4. Miten lehteä/mediaa tulisi kehittää, jotta se vastaisi paremmin kohderyhmän odotuksiin?
  5. Vaikuttamismahdollisuudet eri lukijaryhmien mielikuviin
  6. Mitkä asiat erottelevat lukijaryhmät toisistaan?
  7. Millainen viestintä ja markkinointi tehoaa eri lukijaryhmiin?
  8. Mihin asioihin ja lukijaryhmiin haluamme keskittyä?
  9. Vetovoimatekijät ja kehittämiskohteet
  10. Miten lehden sisältöä tulisi kehittää eri lukijaryhmille?
  11. Mikä on kiinnostavinta sisältöä?
  12. Mikä kanava (printti, some, verkko) palvelee eri lukijaryhmiä parhaiten?
     

Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy meiltä lisää lukijatutkimuksista:

Katja Mikkonen, Taloustutkimus Oy, puh. 010 758 5257 – lukijatutkimukset, kvanti
katja.mikkonen@taloustutkimus.fi

Pirjo Ekman, Inspirans Oy, puh. 050 591 1030 – lukijatutkimukset, kvali
pirjo.ekman@inspirans.fi

Marko Perälahti, puh. 010 758 5290 – tärkeimpien lukijaryhmien tunnistaminen
marko.peralahti@taloustutkimus.fi

Ota yhteyttä