Miten Brändien arvostus 2024 -tutkimuksessa kävi elintarviketuoteryhmän brändeille?
Brändien arvostus 2024 -tutkimuksessa oli mukana yhteensä kaikkiaan 80 tuoteryhmää, joista 21 oli eri elintarviketuoteryhmiä. Tässä pieni katsaus siitä, miten kävi viime vuoden mittauksessa 21 elintarviketuoteryhmän* brändien kesken, joita oli yhteensä 187.
Brändien arvostus
Arvostusindeksin suhteen elintarviketuoteryhmien kärjessä olivat seuraavat brändit:
Taustaryhmittäin tarkasteltuna naiset antoivat miehiä korkeampia arvoja arvostusindeksin suhteen kaikissa TOP10 -elintarvikebrändeissä. Kun tarkastellaan elintarvikebrändejä ikäryhmittäin, niin voidaan havaita, että brändien arvostuksissa oli vaihtelua riippuen siitä, mikä ikäluokka oli kyseessä.
Esimerkiksi 15–24-vuotiaiden ykkönen oli Fazer (Makeiset) ja Reissumies oli kakkosena, kun se kokonaistuloksissa kaikkien vastaajien kesken oli 10. sijalla. Domino ja Taffel eivät puolestaan olleet TOP10 -listalla kaikkien vastaajien keskuudessa lainkaan. Snellman (Leikkeleet/lihavalmisteet/makkarat) oli puolestaan kärjessä 60–79-vuotiaissa, kun kokonaislistalla se ei ollut TOP10 -brändien joukossa. Tärkeä muistutus onkin tuntea oman brändin kohderyhmä sekä seurata kehitystä sen osalta. Lisäksi hyödyllistä on hahmottaa, mitä tapahtuu oman kohderyhmän ympärillä ja voiko oman kohderyhmän ulkopuolelta löytyä piilevää potentiaalia.
Suosittelu ja asiakaskokemus
Brändien arvostus -tutkimus sisälsi arvostusindeksin lisäksi myös muita mittareita. Tutkimuksessa mittaroitiin mm. brändien suosittelua, houkuttelevuutta ja hintamielikuvaa. Suosittelussa TOP10 -lista oli seuraava:
Mielenkiintoista on havaita, että ainoastaan kolme brändiä (Aino, Elovena ja Oivariini) olivat sekä arvostusindeksissä että NPS:ssä samoja TOP10 -listalla. Vaikka siis brändin tunnettuus olisi korkealla ja mielikuva hyvä, niin asiakaskokemuksen puolella tulokset voivat olla hyvinkin erilaisia. NPS eli suosittelu kysyttiin tässä mittauksessa brändeistä, joita on vähintään silloin tällöin käyttänyt. Tämä on hyvä muistutus siitä, että omaa brändiä kannattaa seurata eri mittareiden kautta, jotta tietää, mihin jatkossa kannattaa panostaa.
Houkuttelevuus
Houkuttelevuus oli vuoden 2024 mittauksessa ensimmäistä kertaa mukana. Houkuttelevuus kysyttiin 10–0 -asteikolla, jossa 10 on erittäin houkutteleva ja 0 on ei lainkaan houkutteleva. Kun tarkastellaan TOP2 -lukuja (=10 ja 9 antaneita), niin terävimmässä kärjessä olivat jäätelöbrändit Aino ja Kolmen Kaverin Jäätelö:
Korkea houkuttelevuusluku kuvaa monesti myös korkeampaa ostohalukkuutta ja todennäköisyyttä tulla valituksi, kun ollaan tekemässä ostopäätöstä. Tämä on siis merkittävä mittari indikoimaan ostokiinnostusta ja hyvä pitää oman brändin seurannassa mukana.
Hintamielikuva
Brändien arvostus -tutkimuksessa selvitettiin hintamielikuvaa kuluttajien tuntemista elintarvikebrändeistä kysymällä, kokeeko saavansa hyvän vastineen omille rahoilleen. TOP10 -lista oli seuraava:
Voidaan havaita, että seitsemän brändiä on samoja, jotka olivat myös houkuttelevuus-listan TOP10:ssä. Tulosten perusteella näyttää siis siltä, että brändit, jotka koetaan itselle sopivaksi hinnaltaan, koetaan monesti myös houkuttelevaksi ja ne ovat myös aktiivisessa harkinnassa, kun tehdään ostopäätöstä.
Yhteenveto ja jatkopohdintaa
Kaikkiaan 18 eri brändiä on mukana edellä käytyjen neljän mittarin TOP10 -listalla eli keskimäärin yksi brändi sijoittuu kahdessa mittarissa TOP10 -listalle. Kolme elintarvikebrändiä: Oivariini, Aino ja Elovena (Puurohiutaleet/jauhot) sijoittuvat kaikissa neljässä mittarissa TOP10 -listalle eli ne ovat vahvoja kaikkissa mittareissa. Mielenkiintoisia jatkoanalyysejä brändin johtamisen ja kehittämisen kannalta olisivat mm. miksi näin on ja mitkä asiat vaikuttavat taustalla, korostuvatko tietyt kohderyhmät ja missä mittareissa tai minkälaisia tuloksia ne saavat eri Arvot-segmenteissä tai miten ne korostuvat paikkakunnittain eri puolilla Suomea tai mikä mediankäyttö korostuu brändin arvostajissa.
*Tässä vertailussa eivät ole mukana Elintarvikeyritykset, Panimot tai Ruoankuljetusyritykset.
Uusi Brändien arvostus -tutkimuskierros on jälleen käynnistymässä, jossa edellä kuvattuja mittareita on mukana ja jotain uuttakin. Pysy kuulolla! Kerromme pian lisää tutkimuksen etenemisestä!