Ruoan hinta nousee, miten vastaa kuluttaja?
Elinkustannusten noustessa suomalaiset kertovat tinkivänsä erityisesti ulkona syömisestä, ulkomaan matkailusta sekä kulttuuripalveluista. Ainoastaan joka viides suomalainen uskoo, ettei joudu tinkimään mistään. Tämä selviää juuri valmistuneesta Suomi Syö -tutkimuksesta.
Hintojen nousu vaikuttaa monella tavoin ruoan osto- ja hankintatottumuksiin. Yksi keino vastata hintojen nousuun on vaihtaa tuotteita edullisempiin tai tarjoustuotteisiin: 34 % suomalaisista kertoo jättävänsä kalliit tuotemerkit ostamatta, 29 % aikoo ostaa enemmän kaupan omia merkkejä, 27 % aikoo ostaa pääasiassa tarjoustuotteita ja 15 % suunnittelee käyvänsä ruokakaupassa enemmän iltaisin, jotta voisi hyödyntää mahdollisimman hyvin ilta-alennukset. Mitä elintarvikkeita suomalaiset sitten ovat vaihtamassa edullisempiin? Viiden tuoteryhmän kärki on selvä: liha/lihatuotteet, kahvi, kala/kalatuotteet, juusto ja leipä. Ruokaostokset suunnitellaan nyt tarkoin ja heräteostosten tekemistä vältetään.
Elinkustannusten ja ruoan hinnan nousu vaikuttavat myös ruoanlaittotottumuksiin: runsas kolmannes suomalaisista kertoo hyödyntävänsä tarkoin kaikki aterioilta jääneen ruoan. Yhtä moni kertoo myös tekevänsä enemmän ruokaa kerralla useita aterioita varten. Joka kolmas arvelee tekevänsä enemmän ruokaa itse. Vastaavasti 29 % aikoo vähentää ravintolassa käymistä tai ravintolaruoan tilaamista kotiin. Joka viides suomalainen arvelee valmistavansa aiempaa useammin edullisen aterian, esim. puuroa. Lisäksi 17 % suomalaisista aikoo leipoa enemmän itse.
Ruoan ostotottumusten muutos ei välttämättä vaikuta suoraan siihen, mitä syödään, sillä ruoka-aineksia hankitaan yhä enemmän luonnosta: joka viides suomalainen aikoo hankkia enemmän ruoka-aineksia luonnosta, esim. marjastaa ja sienestää ja 7 % kertoo kalastavansa enemmän itse. Joka kymmenes puolestaan viljelee kasviksia itse omaan tarpeeseen.
Suomi Syö 2022 -tutkimuksen tulokset ovat nyt saatavilla
Tämä Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama laaja tietopaketti kertoo, mitkä trendit ovat nousussa, mitkä tuotteet ja tuoteryhmät kiinnostavat ja minkä takia, sekä kuinka kuluttajien asenteet ja tottumukset muuttuvat. Suomi Syö -tutkimus on myös erinomainen keino alan toimijoille pitää omat tiedot ajan tasalla.
Tutkimustulokset antavat kattavaa tietoa esimerkiksi strategisen suunnittelun ja tuotekehityksen tueksi elintarviketeollisuudelle, vähittäiskaupalle ja ravintoloille. Tutkimus koostuu useista kyselyistä ja vastaajamäärä on yhteensä yli 7 000. Vastaajina ovat 15–79-vuotiaat suomalaiset.
Neljä tutkimusta yhdessä paketissa
Suomi Syö sisältää neljä tutkimusta:
- Trendit ja vastuullisuus -raportissa seuraamme ruokailuun ja ruoanlaittoon liittyviä trendejä sekä suhtautumista ympäristöasioihin, kotimaisuuteen, lähiruokaan ja luomuruokaan.
- Ruokaostokset-raportissa tutkitaan muun muassa ostotottumuksia, ostamisen kriteereitä, eri kauppaketjujen eroja ja niissä asioimista sekä elintarvikkeiden verkkokauppaa.
- Tuoteryhmäraportissa selvitetään puolestaan eri tuoteryhmien käyttöä, käytön perusteita ja tulevaisuuden näkymiä.
- Myös ravintolakäyttäytymistä tutkitaan laajasti; selvitämme muun muassa, minkälaisissa ravintoloissa kuluttajat asioivat ja miksi, mitä ruokia valitaan ja kuinka ravintolaruoan kotiinkuljetuspalveluja hyödynnetään.