Vahvimmat korkeakoulubrändit 2023
Keskeisimpien tunnuslukujen perusteella vahvimmat korkeakoulubrändit ovat Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Turun yliopisto, kertoo tuore tutkimus.
”Korkeakoulujen bränditutkimuksessamme selvitetään keskeisiä brändin vahvuuksia, tunnettuutta, yleisarviota ja houkuttelevuutta sekä yksityiskohtaisempia korkeakoulujen brändiin liittyviä asioita. Kun tarkastellaan korkeakoulujen sijoittumista näissä mittareissa, voidaan TOP 3 -sijoitusmäärien perusteella sanoa, että vahvimpia yliopistobrändejä ovat Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Turun yliopisto”, sanoo Senior Insight Manager Timo Myllymäki Taloustutkimuksesta.
”Ammattikorkeakouluista vastaavasti Tampereen ammattikorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu sijoittuvat useimmin TOP 3 -ammattikorkeakoulujen joukkoon eri mittareissa”.
”Yleisarvostusta kuvaavan arvosanan perusteella Turun yliopisto on listaykkönen alle 25-vuotiaiden keskuudessa, Helsingin yliopisto laajennetumman nuorten ryhmän (alle 30-vuotiaat) sekä aikuisikäisten (25–64-vuotiaat) ryhmässä. Ammattikorkeakoulujen tuloksissa Tampereen ammattikorkeakoulu on listalla kärjessä alle 25-vuotiaissa, Poliisiammattikorkeakoulu nousee ykköseksi hieman vanhemmissa nuorissa sekä aikuisten ryhmässä”.
Alle 25-vuotiaiden ryhmässä sijoitukset keskittyvät voimakkaammin tietyille korkeakouluille, kun taas yli 25-vuotiaiden ryhmässä sijoituksia jakautuu useammille korkeakouluille.
”Yliopistojen kärkikolmikon haastajina voidaan pitää joissakin keskeisimmissä mittareissa (tunnettuus, yleisarvio ja houkuttelevuus) Tampereen yliopistoa, varsinkin nuoremmissa ikäluokissa. Ammattikorkeakouluissa kärkikaksikkoa haastavat selvimmin Turun, Haaga-Helia, Lab-, Kaakkois-Suomen ja Oulun ammattikorkeakoulut. Yksittäisten mittareiden kautta voidaan tarkastella brändin erityisvahvuuksia ja kehittämiskohteita tarkemmin. Sieltä löytyy toki myös muita menestyjiä”, Myllymäki jatkaa.
Korkeakoulujen bränditutkimus on Taloustutkimuksen tutkimus, jota on tehty vuodesta 2002 lähtien ja jonka tuloksia voi tilata oman organisaation käyttöön. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon vastasi noin 5000 iältään 15–64-vuotiasta suomalaista tammi-helmikuussa 2023.