Lääkeyhtiö tehostaa asiakaslähtöisyyttään kuluttajatutkimuksen avulla
Kun tavoitteena on liiketoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen, tarvitaan syvälle luotaavaa tietoa asiakkaiden päätöksenteosta ja ostokäyttäytymisestä. Lääkeyhtiö Orion Pharma on saanut Taloustutkimuksen kanssa tehtävien kuluttajatutkimusten avulla tärkeää tietoa, jota voidaan käyttää itsehoidon tuotekehityksen, markkinoinnin ja myynnin tukena Suomessa.
Orionissa on jo pitkään haluttu pureutua asiakkaiden ongelmiin ja tarjota niihin sopivia tuotteita. ”Tänä päivänä asiakaslähtöinen liiketoiminnan kehittäminen on se juttu. Asiakaslähtöisyyteen täytyy panostaa, eikä kehittää toimintaa tuotelähtöisesti”, kiteyttää Customer Insight Manager Tanja Kipinoinen Orion Pharmasta.
Miten kuluttaja käyttäytyy kivijalka-apteekissa ja verkkoapteekissa? Tästä tarpeesta lähti yhteistyö Taloustutkimuksen kanssa koskien ostopaikkojen valintakriteereitä ja verkkoapteekeista ostamista. ”Olemme saaneet Taloustutkimuksen tutkimuksista paljon hyvää ja ajankohtaista tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Tämä auttaa kehittämään segmenttejä ja ostopolkuja, ja on avuksi tuotekehityksessä ja markkinoinnissa”, Kipinoinen kuvailee.
Asiakkaiden auttamista tutkimustiedon avulla
Ostopaikkojen valintakriteereitä tutkittiin sekä haastatteluiden että kvantitatiivisen tutkimuksen avulla, kun taas verkkoapteekkitutkimus tehtiin täysin kvantitatiivisesti. Verkkoapteekkitutkimuksesta saamiaan tuloksia Orion jakoi asiakkailleen eli apteekeille.
”Kuluttajien käyttäytymisestä verkkoapteekeissa on saatavilla vain vähän tietoa. Halusimme tuoda asiakkaillemme laadukasta ja ajankohtaista tutkimustietoa markkinasta ja kuluttajakäyttäytymisestä. Ilman dataa moni elää muuten helposti omassa kuplassaan”, Kipinoinen lisää.
”Asiakaslähtöisyyteen täytyy panostaa, eikä kehittää toimintaa tuotelähtöisesti.”
Tutkimuksesta selvisi esimerkiksi, että oletuksia harvempi kuluttaja tietää, että reseptilääkkeitä voi ostaa verkosta. Tämä luo tarpeen uudenlaiselle ja kasvavalle markkinoinnille. Apteekkien kannattaa korostaa verkkoapteekista ostamisen helppoutta, nopeutta ja turvallisuutta yhä enemmän.
”Miehet tietävät naisia huonommin, että reseptilääkkeitä voi ostaa verkkoapteekista. Enemmän ostetaan itsehoitotuotteita”, Kipinoinen sanoo.
Ostopaikkatutkimuksessa haluttiin tietää, mitkä muut tekijät saavat kuluttajan valitsemaan tietyn tuotteen hinnan lisäksi. Orion onnistui saamaan erittäin mielenkiintoista dataa, jota voi käyttää liiketoiminnan kehittämiseen.
Tutkimuksen merkitys korostuu tulevaisuudessa
Taloustutkimus päätyi yhteistyökumppaniksi pitkän linjan osaamisensa ja hyvän maineensa vuoksi. Kipinoinen arvostaa kumppanissa tutkimusosaamisen lisäksi syvällistä bisnesosaamista. Taloustutkimus etsii projekteihin aina taustansa puolesta sopivimman asiantuntijan.
”Olemme saaneet hyvää ja laadukasta palvelua. On todella tärkeää, että käytetty paneeli on laadukas. Lisäksi arvostamme sitä, että tuloksissa mennään syvemmälle ja annetaan suosituksia. Taloustutkimus on myös nopea ja joustava kumppani”, Kipinoinen toteaa.
”Alalla kuin alalla on hyvä herätellä ajattelua tutkimuksen avulla.”
Senior Insight Manager Sirkku Keski-Hallila Taloustutkimuksesta korostaa pitkäaikaisen tutkimusyhteistyön merkitystä. Liiketoimintaan päästään syvälle ja voidaan nähdä myös erilaisia trendejä. ”Alalla kuin alalla on hyvä herätellä ajattelua tutkimuksen avulla. Haluamme kumppanina auttaa asiakkaita kehittämään liiketoimintaansa”, Hallila lisää.
Asiakas-insightin merkitys lisääntynee entisestään Orionissa, sillä asiakaslähtöisyys on kirjattu yhtiön tavoitteisiin. Orionin tarkoituksena on olla 2030-luvulla aidosti globaali, innovatiivinen ja potilaskeskeinen lääkeyhtiö, joka palvelee yhteiskuntia ja auttaa muuttamaan potilaiden elämää ympäri maailmaa.
Auttaisiko täsmennetty tutkimusdata Sinuakin kehittämään liiketoimintaasi? Lue lisää Taloustutkimuksen palveluista.