Menetetyt asiakkaat -tutkimus
Miten pärjätä kilpailussa, vahvistaa asiakasuskollisuutta ja voittaa takaisin menetetyt asiakkaat? Miksi asiakas ei enää osta yrityksen tuotteita ja/tai palveluja tai ostaa niitä aiempaa vähemmän? Mihin asiakas vaihtoi ja miksi?
Vaikka yrityksen pitää katsoa tulevaisuuteen, niin joskus on aiheellista myös kurkistaa peruutuspeiliin. Tällainen hetki tulee eteen, kun asiakkuus päättyy, asiakas vähentää ostojaan, tai asiakassuhde ei koskaan alakaan tarjouskilpailun jälkeen. Analysoimalla mennyttä toimintaa saadaan eväitä siihen, kuinka pärjätä tarjouskilpailussa, vahvistaa nykyisten asiakkaiden asiakasuskollisuutta ja jopa voittaa takaisin jo menetetyt asiakkaat.
Mihin kategoriaan teidän menetetyt asiakkaanne kuuluvat?
Valitettavasti kaikkia asiakkuuksia ei ole aina mahdollista pitää, mutta turhaan hyviä asiakkuuksia ei kannata menettää. Me voimme auttaa selvittämään syyt yrityksesi asiakasuskollisuuden sekä katkenneen asiakassuhteen taustalla, jotta voit tehdä korjaavat toimenpiteet mahdollisimman nopeasti ja osuvasti!
Luokittelemme menetetyt asiakkaat 4 kategoriaan:
- Tahattomasti pois työnnetyt asiakkaat
Halutaan pitää, mutta asiakkaat lähtevät, koska yrityksen toiminta ei enää vastaa heidän odotuksiaan.
Syynä voi olla tyytymättömyys tavaran toimitukseen, asennukseen, palveluun tai hintaan. - Pois vedetyt asiakkaat
Kilpailija voittaa tarjoamalla enemmän arvoa asiakkaalle, joka voi olla hintaa tärkeämpi.
Palvelu saattaa olla henkilökohtaisempaa tai luotettavampaa, tuotteen laatu on korkeampi tai se on uudenaikaisempi. - Pois ostetut asiakkaat
Uskollisuusaste yritystä kohtaan alhainen, jolloin kilpailijat voittavat usein esittelyhinnoilla.
Vaihtavat yrityksiä usein edestakaisin. - Pois muuttaneet asiakkaat
Asiakkaiden tarpeet ajan myötä muuttuneet. Syinä esimerkiksi elinkaari- tai maantieteelliset muutokset
ja mahdollisesti loppunut liiketoiminta.
Syitä asiakkaan tyytymättömyyteen voi olla monia – tutkimuksellamme saamme ne selville ja voit kehittää yrityksesi toimintaa ja ehkäistä tulevia asiakasmenetyksiä tai jopa hankkia menetettyjä asiakkaita takaisin!