Kauppakeskustutkimus 2024

Tutkimus tarjoaa kuluttajaymmärrystä pääkaupunkiseudun, Turun, Tampereen ja Oulun alueen kauppakeskusten johtamisen ja kehittämisen apuvälineeksi. Tutkimus sisältää paljon hyödyllistä tietoa myös niille liikkeille, palveluille ja brändeille, jotka toimivat kauppakeskuksissa. Tutkimusta tehdään pk-seudulla ja Oulun seudulla vuosittain ja muissa kaupungeissa kahden vuoden välein – tuoreimmat tulokset ovat valmistuneet loppusyksyllä 2024.

Vuoden 2024 tutkimuksessa päivittäistavaraliikkeet ja tavaratalot nousevat merkittävimmiksi liikkeiksi kauppakeskuksen valinnassa. Palveluista kahvila- ja ravintolapalvelut koetaan selkeästi tärkeimmiksi. Myös verkkokauppojen ja postin pakettipalvelut koetaan tärkeiksi, muun muassa.

Spontaanisti ensimmäiseksi mieleen tulevina kauppakeskuksina pk-seudun asukkailla ovat Jumbo-Flamingo, Mall of Tripla ja Sello. Oulun seudulla korkeimman spontaanin top of mind -osuuden saa Kauppakeskus Valkea.

Kauppakeskusten eri kävijätyypeistä eli kohderyhmistä Tarjouksia hyödyntävät vertailijat ovat suurin, heitä on keskimäärin 31 % kaikista kävijöistä. Tarjouksia hyödyntävät vertailijat ovat kiinnostuneita alennuksista ja kampanjoista ja valitsevat yleensä edullisen vaihtoehdon. He kiertelevät ja katselevat vertaillen eri liikkeiden tarjontaa ja ovat kiinnostuneita myös kahvila- ja ravintolapalveluista.

Kauppakeskustutkimus vastaa mm. kysymyksiin:

Minkälaisia kuluttajaryhmiä kauppakeskuksessa asioivista henkilöistä voidaan tunnistaa?
Mitkä kauppakeskukset arvioidaan parhaimmiksi?
Millainen imago kauppakeskuksella on tärkeimpiin kilpailijoihinsa nähden?
Mitkä ovat kauppakeskuksen vahvuuksia ja miten kilpailijat pärjäävät omissa vahvuuksissaan?
Miten halukkaita kuluttajat ovat suosittelemaan eri kauppakeskuksia (NPS)?

Tutkimus sisältää myös kuluttajien kohderyhmäanalyysin – kuluttajat on ryhmitelty toisistaan eroaviin ryhmiin. Tämä auttaa ymmärtämään kauppakeskuksissa asioivien kuluttajien osto- ja kulutuskäyttäytymistä sekä suunnittelemaan kullekin kohderyhmälle optimaalisia toimenpiteitä.

Katso lisätietoa sisällöstä ja tutkitut kauppakeskukset alta!

Ota yhteyttä


Millainen kauppakeskuskävijä sinä olet?

Olemme tunnistaneet tutkimusaineistosta 5 toisistaan erottuvaa kuluttajakohderyhmää. Mitkä ovat kunkin kohderyhmän suosimat kauppakeskukset? Millaiser liikkeet ja palvelut heitä innostavat? Miten he suhtautuvat hinta- ja alennuskampanjoihin? Entä millaiset arvot ovat heidän valintojensa takana?

Tarjouksia hyödyntävät vertailijat 31 %

Tämä kohderyhmä on kiinnostunut alennuksista ja kampanjoista ja valitsee yleensä edullisen vaihtoehdon. He kiertelevät ja katselevat vertaillen eri liikkeiden tarjontaa ja ovat kiinnostuneita kahvila- ja ravintolapalveluista. Kauppakeskukset eivät kuitenkaan ole heille paikkoja varsinaiseen vapaa-ajan viettoon.

Kotimaista ja vastuullisesti 30 %

Tälle kohderyhmälle tuotteiden ja palveluiden vastuullisuus ja eettisyys on tärkeää. Myös kotimaisuus on heille tärkeä valintakriteeri. He kiertelevät ja vertailevat eri liikkeiden tarjontaa, ja hyödyntävät kauppakeskusten kahvila- ja ravintolapalveluita.

Vaivattomasti tarpeeseen 20 %

Tämä kohderyhmä ostaa yleensä tuotteita ja palveluita riippumatta siitä, ovatko ne tarjouksessa vai ei. Kauppakeskukset eivät ole heille ajanviettopaikkoja, eivätkä he halua käyttää aikaa liikkeestä toiseen kiertelyyn. Verkkokaupat eivät juurikaan kiinnosta heitä.

Kauppakeskus ajanviettopaikkana 11 %

Tälle kohderyhmälle kauppakeskukset ovat paikka viettää vapaa-aikaa ja tavata ystäviä. Heille kauppakeskusten tarjoamat viihdepalvelut ja harrastusmahdollisuudet ovat keskimääräistä tärkeämpiä. He kiertelevät ja katselevat mielellään kauppakeskusten valikoimaa, ja somevaikuttajilla ja ystävien mielipiteillä on vaikutusta heidän valintoihinsa. Heitä kiinnostavat merkki- ja ylellisyystuotteet.

Edullista tarpeeseen 8 %

Tälle kohderyhmälle on tärkeää hoitaa asiointi tehokkaasti pienellä vaivalla. Tuotteiden ja palvelujen valinnassa hinta on heille tärkeä kriteeri. He eivät ole kiinnostuneet kauppakeskusten ajanviettomahdollisuuksista, mukaan lukien kahvilat tai ravintolat. He suosivat usein verkkokauppojen palveluita ja asioivat kauppakeskuksissa vain tarvittaessa.


Kohdennuspalveluista konkreettista hyötyä!

Lisäymmärrystä kauppakeskusasiakkaista voidaan saada mm. yhdistämällä ne samaan näkymään muiden tutkimustemme kanssa. Esimerkiksi Brändien arvostus -tutkimus paljastaa, mitä brändejä arvostetaan eri kauppakeskusten vaikutusalueilla.

Suomi kohderyhmiksi -palvelustamme voimme myös poimia erilaisia mainonnan ohjelmallisen ostamisen kohdeyleisöjä, jotka mahdollistavat tutkittuun tietoon perustuvan mainonnan kohdentamisen ja tuottavat siten paremman markkinoinnin ROI:n.

Ota yhteyttä

Pääkaupunkiseutu:
  • Ainoa
  • Arabia
  • Citycenter
  • Columbus
  • Dixi
  • Easton Helsinki
  • Entresse
  • Espoontori
  • Flamingo
  • Forum
  • Helsinki Outlet
  • Hertsi
  • Isomyyri
  • Iso Omena
  • Itis
  • Jumbo-Flamingo
  • Kaari
  • Kamppi
  • Kluuvi
  • Kämp Galleria
  • Lauttis
  • Lippulaiva
  • Länsituuli (Uusi!)
  • Malmin Nova
  • Malmintori
  • Myyrmanni
  • Niitty (Uusi!)
  • Redi
  • Ristikko
  • Ruoholahti
  • Saari
  • Sello
  • Tikkuri
Oulun seutu:
  • Ideapark
  • Pekuri
  • Valkea
  • Zeppelin
  • Kauppakeskusten tunnettuus ja niissä asiointi
  • Yleisarvosana (4–10)
  • Vahvuudet ja heikkoudet seuraavien mielikuvatekijöiden suhteen:
    • Saavutettavuus (sijainti ja liikenneyhteydet)
    • Tapahtumat
    • Hintakampanjat
    • Myymälävalikoima
    • Päivittäistavaroiden tarjonta
    • Kahvila- ja ravintolatarjonta
    • Palvelutarjonta
    • Viihde-/vapaa-ajan tarjonta
    • Tilojen viihtyisyys
    • Tilojen siisteys
    • Paikoitustilojen riittävyys
    • Myymälöiden hintataso
    • Turvallisuus
    • Aukioloajat
    • Lapsiperheille suunnatut palvelut (leikkitilat, lastenhoitohuoneet)
    • Kaikille avoimet etätyötilat
    • Kauppakeskuksen oma appi/sovellus
  • Eri palveluiden ja erikoisliikkeiden tarjonnan tärkeys valittaessa kauppakeskusta
  • Kuluttajien mediankäyttö
  • Suosittelutodennäköisyys (NPS)
  • Kuluttajakohderyhmät, jotka muodostettu kauppakeskuksissa asioimisen, kauppakeskuksia kohtaan kohdistuvien odotuksien ja ostokäyttäytymisen perusteella.

 

Kiinnostuitko Kauppakeskustutkimuksesta? Kysy lisää!

Salonen Outi

Account & Insight Director outi.salonen@taloustutkimus.fi 010 758 5425

Sipponen Katja

Senior Insight Manager katja.sipponen@taloustutkimus.fi 010 758 5123

Aiheeseen liittyvät palvelut