Korkeakoulujen bränditutkimus
Tutkimus selvittää suomalaisten koulutukseen liittyviä näkemyksiä sekä korkeakoulujen imagoja ja kiinnostavuutta opiskelupaikkana. Jo vuodesta 2002 saakka tehdyn tutkimuksen tuorein tiedonkeruu on tehty helmi-maaliskuussa 2024 ja maksulliset tutkimusraportit ovat nyt tilattavissa.
Perinteikäs, mutta ajantasainen tutkimus
Olemme tutkineet korkeakoulujen brändejä jo 20 vuotta, mutta tutkimus elää ajassa ja pitkään seurattavien asioiden rinnalle tulee vuosittain uusia näkökulmia. Tutkimustulosraportti antaa kattavan kuvan paitsi kaikkien suomalaisten suhtautumisesta koulutukseen, myös nuorten sekä aikuisten työikäisten ajatuksista erikseen. Voit valita, haluatko tarkastella ammattikorkeakoulujen tuloksia, yliopistojen tuloksia tai molempia. Ja erikseen nuorten (alle 25-vuotiaat tai halutessasi alle 30-vuotiaat) sekä aikuisten (25–64-vuotiaat), tai molempien kohderyhmien tuloksia.
Tutkimus pitää sisällään:
- Millaisten asioiden parissa haluaa tehdä työtä tulevaisuudessa?
- Opiskelun kiinnostavuus erilaisissa oppilaitoksissa
- Opiskelupaikan valintaan vaikuttavien asioiden tärkeys
- Tärkeimmät koulutuksen ja opiskelun tietolähteet
- Mitä kiinnostavien oppilaitosten somekanavia yleensä seuraa?
- Korkeakoulujen koulutusalojen kiinnostavuus
- Mitkä asiat ovat koulutusalan valinnassa tärkeitä?
Korkeakoulukohtaisen raportin sisältö lisäksi:
- Korkeakoulun tunnettuus
- Yleisimago yleisarvosanalla 4–10
- Imagon tukipilarit eli mitkä asiat yhdistetään korkeakouluun:
- Koulutusalat ovat kiinnostavia
- Opetus on tasokasta
- Sijaintipaikkakunta on houkutteleva
- Maine opiskelupaikkana on hyvä
- Tutkintoa arvostetaan työmarkkinoilla
- www-sivuilta saa hyödyllistä tietoa
- Erottuu edukseen muista
- Tarjoaa kansainvälisiä mahdollisuuksia
- Näkyy myönteisesti mediassa
- Näkyy myönteisesti sosiaalisessa mediassa
- Korkeakoulu on kiinnostava työnantaja
- Tarjoaa joustavia opiskelumahdollisuuksia
Raportti sisältää myös vuosivertailun tilaavan korkeakoulun tuloksista sekä benchmarkingin kysymyksittäin parhaaseen ammattikorkeakouluun tai yliopistoon sekä korkeakoulujen keskitasoon.
Vahvimmat korkeakoulubrändit 2024
Vahvimmat korkeakoulubrändit ovat edelleen Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Turun yliopisto sekä Tampereen ammattikorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu.