Suomi Syö -tutkimus
Ajankohtaisia faktoja sekä muuttuvia trendejä suomalaisten suhtautumisesta ruokaan, ruokailuun ja ruoan hankintaan. Vuoden 2024 tutkimusraportit ovat nyt tilattavissa - pyydä tarjous yhteydenottolomakkeella tai ottamalla suoraan yhteyttä yhteyshenkilöihimme, jotka löydät tämän sivun alaosasta!
Mitä tietoa Suomi Syö -tutkimus pitää sisällään?
Vuodesta 1985 asti tehtyä kyselytutkimusta suomalaisten ruokailuun liittyen tehdään vuosittain ja siihen vastaavat nettikyselynä 16–79-vuotiaat suomalaiset. Tuoreet tulokset ovat tilattavissa vuosittain, tutkimus valmistuu elokuussa.
Suomi Syö -tutkimuksen avulla voit päivittää tietosi tärkeimmistä ruokailmiöistä. Missä mennään mm. kotimaisuuden, ympäristöarvojen ja luomutuotteiden suhteen? Entä kiinnostaako kuluttajia ruoan verkkokauppa? Ja lukemattomia muita kiinnostavia aiheita. Esimerkiksi miten ruoan hinnan nousu vaikuttaa kulutustottumuksiin?
Tutkimuksen sisältöä uudistetaan joka vuosi. Tilaamalla tutkimusraportin saat kattavan ja ajankohtaisen tietopaketin, ja sinun on mahdollista tilata myös vain sinua kiinnostavat osiot.
Tänä vuonna tutkimuskokonaisuutta täydentää myös Suomi Syö VISIO -tutkimusraportti. Suomi Syö VISIO pohjautuu kvalitatiiviseen tutkimukseen ja tarjoaa syvällistä näkemystä siitä, mihin suuntaan suomalaisten syöminen tulee kehittymään, mitkä ovat keskeiset syömiseen vaikuttavat tulevaisuuden muutosvoimat ja millaisia uusia trendejä on ennakoitavissa.
Tutkimme mm. seuraavia teemoja:
Trendit ja vastuullisuus
Ruoanlaittoon, kotimaisuuteen, terveellisyyteen, luomuun ja ympäristöön liittyvät asenteet
Ruokaostokset
Ruokaostoksiin ja ruoanvalintaan liittyvät teemat
Tuoteryhmät
Eri tuoteryhmien käyttö ja käytön näkymät
Ravintolat
Ravintoloissa asiointi, ravintolaruoan valinta
Kotitaloudet
Kotitalouksien ruokailukäytännöt
+ Ajankohtaiset aiheet
Joka vuosi mukaan otetaan ajankohtaisia teemoja
+ Syventävää analytiikkaa
Data Science -tiimimme tuottaa tuloksista vuosittain erilaisia syväanalyyseja, myös tilauksesta!
+ Katse tulevaisuuteen
Kuinka maailma muuttuu ja miten kaikki vaikuttaa ruokailu- ja ostotottumuksiin?
Tutkimuksessa uutta tänä vuonna muun muassa:
- Mitkä ovat kiinnostavimmat uudet tuotteet/ilmiöt
- Mitä ruokaan ja ruoan ostamiseen liittyviä vastuullisia valintoja kuluttajat tekevät
- Mitkä ovat kiinnostavimmat uudet ravintolatrendit
- Mitä asioita ravintolan ruokalistalla pitäisi ilmoittaa
- Mitä tuotteita etnisistä ruokakaupoista ostetaan
- Minkälaisia kokemuksia kuluttajilla on elintarvikkeiden koon tai määrän shrinkflaatiosta
- Suomi Syö VISIO -kvalitatiivinen tutkimus syömisen tulevaisuudesta ja trendeistä
Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!
Kerromme mielellämme lisää Suomi Syö -tutkimuksesta sekä muista ruokaan, ruokailuun ja ravintoon liittyvistä tutkimuksista ja palveluistamme!